مبانی نظری مسئولیت اجتماعی شرکتها

دسته بندي : علوم انسانی » حسابداری
مبانی نظری مسئولیت اجتماعی براساس رفرنس های-2023-2022و1403-1402و... (مرداد ماه 1402)

بخشی از متن:
سیستم حسابداری یکی از مهمترین پایه های موفقیت هر شرکتی است، چرا که بکارگیری صحیح و کارآمد سیستم حسابداری به افزایش بازده اقتصادی شرکت، کاهش هزینه های مازاد و کاهش ریسکهای شرکت کمک میکند، مواجه شود؛ بنابراین، توسعه سیستم حسابداری تا حد زیادی همزمان با توسعه مستمر در مدیریت شرکت ها بود و ظهور و توسعه عظیم فناوری اطلاعات تأثیر عمده ای بر سیستم حسابداری شرکت و کارایی آن داشت. سیستم حسابداری به دلیل اجرای ضعیف یا تأخیر حسابداران همچنان با موانع زیادی مواجه است. در نتیجه، تقویت مشارکت بین فناوری اطلاعات و سیستم حسابداری برای رسیدن به نقطه مطلوب در پیادهسازی سیستم حسابداری در شرکت میتواند مفید باشد (میرموسوی خطیبانی وهمکاران ،1402)
با رشد روزافزون شبکه‌های کامپیوترى و قدرت ارسال اطلاعات علاوه بر صدا از طریق شبکه‌های مخابراتى در دهه 1980 گستره کاربردهاى انفورماتیک از طریق شبکه رو به فزونى گذاشت. سپس با پیوند تاریخى قدرت محاسباتى کامپیوترها و امکان ارسال اطلاعات، فن‌آوری اطلاعات (IT) متولد شد. فناوری اطلاعات به‌طورکلی به مجموعه تکنیک‌ها و ابزارها و علومى اطلاق می‌شود که در انجام فعالیت‌هاى جمع‌آوری، ذخیره، بازیابى، پردازش و... توزیع انواع اطلاعات (تصویر، داده، صدا و...) در هر سطحى از کیفیت و کمیت مشارکت دارند (عربی، 1388).
پیشرفت فناوری در زمینه علوم رایانه ای و فناوری اطلاعات در دو دهه اخیر به قدری شگفت انگیز بوده و آنچنان در زندگی انسان ها رخنه کرده است که دوری از آنها اجتناب ناپذیر میباشد و عملاً همه شاخه های دانش بشری به آن وابسته شدهاند، حسابداری و حسابرسی نیز از این قائده مستثنی نمیباشند. لذا با گسترش فناوری های جدید و افزایش حجم فعالیت های اقتصادی و جهانی شدن آنها، زمینه برای ظهور حسابرسی فناوری اطلاعات فراهم شده است (آنه و نگوین  و همکاران، 2020).
افزایش سرعت تغییر محیط کسب وکار، منجر به افزایش وابستگی به فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دستیابی به رقابت، بهبود سودآوری و موفقیت در بازار پویای امروز شده است .فناوری اطلاعات محرک نوآوری است ازاین رو تمامی سازمان ها تمایل دارند که برای به دست آوردن کارایی بهتر و بالاتر مبتنی بر تکنولوژی طراحی شوند .نحوه استفاده و مدیریت فناوری اطلاعات نیز به شفاف سازی و برقراری دموکراسی و حاکمیت خوب در سطح کلان جامعه، کمک می کند. سازمان های دولتی حوزه فناوری اطلاعات، به دلیل زمینه فعالیت و نحوه اجرا و عملکردشان باسیاست ها و ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط مستقیمی دارند(سعیدیان وهمکاران،1398). 
امروزه استفاده از فناوری اطلاعات برای کلیه سازمان ها ضروری و اجتناب ناپذیر است؛ زیرا با گسترش فعالیت های بازرگانی، جهانی شدن و تغییرات سریع فناوری، لازم است که سازمان ها از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشند و این امر فقط در سایه استفاده از فناوری اطلاعات محقق می گردد و بهره برداری از فرصت های ایجاد شده توسط فناوری اطلاعات، یکی از مباحث مهم برای سازمان های جدید است (طالقاني نوربخش لنگرودي ،1393).
2-2-مبانی نظری فناوری اطلاعات
2-2-1-فناوری اطلاعات و ارتباطات، ابزار عصر اطلاعات
فناوری اطلاعات از دو واژه اطلاعات  و فناوری  ترکیب یافته و عبارت است از مجموعه تکنیک ها و ابزارهایی که ما را در ضبط، ذخیره سازی، پردازش، بازیابی، انتقال و دریافت اطلاعات یاری می رساند. این فناوری بر بهینه سازی و پشتیبانی سیستم های فعال با محوریت اطلاعات و دانش تأکید دارد، حاکمیت فناوری اطلاعات با بهره گیری از اطلاعات و از طریق به کارگیری فناوری، عامل مهم موفقیت در دستیابی به اهداف شرکت شناخته شده است. تحلیل ناکامی های زیان بار نوآوریهای فناوری اطلاعات، نشان دهنده حاکمیت ضعیف و بهره نبردن از الگوی مناسب افرادی است که مسئولیت کنترل خطر همراه با دستیابی به منافع و ارزش ایجادشده ناشی از سرمایه گذاری های فناوری اطلاعات را بر عهده دارند(مونیسی و راندوی ، 2013).
امروزه سیستم هاي اداري، سیستم هاي جهانی هستند که وظیفه اصلی آنها، ایجاد ارتباط و بهبود ارتباطات است. ارتباطات از لحاظ اطلاعات تجاري اهمیت زیادي دارد و رمز بقاي سازمانها و تداوم فعالیت هاي آنها تجهیز این سازمانها به ابزارهاي رقابتی عصر اطلاعات ارتباطات یعنی سیستم هاي اطلاعاتی و فناوري اطلاعات وابستگی بسیاري دارد.جهان نظاره گر تغییر بنیادي در شیوه انجام کسب وکار است. رشد تکنولوژي ارتباطات و اطلاعات ICT در چند دهه اخیر چنان سریع اتفاق افتاد که در بسیاري از زمینه ها باعث غافل گیر شدن فعالان در عرصه هاي علمی و عملی شده است. همزمان با ظهور اینترنت و فناوري هاي ارتباطات و اطلاعات در حوزه تجارت، کسب وکار الکترونیکی براي بسیاري از بنگاه ها و شرکت هاي تجاري به یک واقعیت مهم و غیرقابل اجتناب تبدیل شده است. پذیرش و ورود به دنیاي کسب وکار الکترونیک دیگر یک مزیت نسبی به شمار نمی آید، بلکه در عصر حاضر، هر شرکت تجاري در هر سطح فعالیت، براي بقاء و توسعه در اقتصاد نوین ناگزیر از پذیرش آن است. به نحوي که امروزه ادامه فعالیت و عملکرد مطلوب شرکتها و موسسات، بدون بهره گیري از دستاوردهاي فناوري ارتباطات و اطلاعات مسیر نمی باشد. امروزه شرکتها مبالغ قابل توجهی را صرف استفاده از دستاوردهاي فناوري اطلاعات در سازمان هاي خود می کنند، واحدهاي جدیدي در سازمانها با عنوان واحد انفورماتیک بوجود آمده و افراد متخصصی در این واحدها جهت انجام امور مربوط به فناوري اطلاعات و پشتیبانی و نگهداري از سیستم هاي اطلاعاتی مشغول به انجام فعالیت هستند. پیشرفت هاي سریع در زمینه فناوري اطلاعات از یک طرف و تحولات مکرر در عرصه هاي اقتصادي و بازرگانی و وابستگی بسیار این بخش ها به فناوري اطلاعات موجب شده است تا حسابداري نیز دچار تحولات و دگرگونی هاي زیادي شود و پا به عرصه هاي جدیدي بگذارد (پیروزمند وهمکاران،1396).فناوري اطلاعات اساسا ماهیت شیوه هاي کسب وکار و حسابداري را تغییر میدهد. اولین مزیت ارتباط بین حسابداري و فناوري اطلاعات این است که به تدریج پذیرفته خواهند شد؛ حسابداري بدون فناوري اطلاعات به آسانی انجام پذیر نیست، و فرض بر این است که فناوري اطلاعات پایگاهی است براي داده هاي حسابداري و اجازه می دهد تحریف هاي خاص درباره عملکرد مورد پرس وجو قرار گیرد. بنابراین، فناوري اطلاعات و سیستم هاي حسابداري بخش اصلی پژوهش هاي حسابداري را تشکیل خواهند داد(ذبیح منش،1391).

فهرست مطالب:
2-1- مقدمه
2-2- مبانی نظری مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR)
2-2-1- مفاهیم مسئولیت پذیری اجتماعی
2-2-2-ابعاد مسئولیت پذیری شرکتها
2-2-3-مدل های مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها
2-2-3-1-مدل دیویس (1975)
2-2-3-2-مدل کارول، (1979)
2-2-3-3-مدل سه مرحله ای عملکرد اجتماعی سازمان
جدول 2-1(سه مرحله عملکرد اجتماعی سازمان،گرایش ها)
2-2-3-4-مدل وود (1991)
2-2-3-5- مدل دوایر متقاطع
2-2-3-6-مدل دوایر متحدالمرکز
2-2-3-7-مدل لانتوس (2001)
2-2-3-8-مدل برین
2-2-3-9-مدل مولکولی
2-2-3-10-مدل پهلو به پهلو
2-2-4-11-مدل مقیاس رنگین کمان
2-2-3-12-مدل ستاره ای
2-2-3-13- مدل هماهنگی
2-2-3-14-مدل مشتری محور ، کلایدون (2011)
2-2-3-15-مدل دی. ان. ای مسئولیت پذیری اجتماعی و پایداری شرکتی
جدول 2-3: اهداف و شاخص هاي کلیدي
2-3-مبانی نظری ارتباط مسئولیت پذیری اجتماعی با متغیرهای پرکاربرد حسابداری
2-3-1- مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه فکری
2-3-2- مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه های اجتمـاعي
2-3-3- مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه اسلامی
2-3-4- مسئولیت پذیری اجتماعی و فرصت رشد
2-3-5-مسئولیت پذیری اجتماعی و هزینه های نمایندگی
2-3-6- مسئولیت اجتماعی شرکت و مدیریت ریسک
2-3-7-مسئولیت پذیری اجتماعی وقابلیت مقایسه اطلاعات حسابداری
2-3-8- مسئولیت پذیری اجتماعی و ارزش شرکت
2-3-9-مسئولیت پذیری اجتماعی وعملکرد مالی شرکتها
2-3-10- مسئولیت پذیری اجتماعی وخودشیفتگی مدیریت
2-4-موانع اجرای مسئولیت اجتماعی
2-5-نظریه های مسئولیت پذیری اجتماعی
2-6-اهمیت ضرورت مطالعه مسئولیت اجتماعی
2-7-پیشینه تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی
2-7-1-پیشینه تحقیقات انجام شده خارجی مسئولیت پذیری اجتماعی 2023-2022
2-7-2-پیشینه تحقیقات انجام شده داخلی مسئولیت پذیری اجتماعی1403-1402
منابع............................
دسته بندی: علوم انسانی » حسابداری

تعداد مشاهده: 3744 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش و دارای منبع

تعداد صفحات: 57

حجم فایل:467 کیلوبایت

 قیمت: 140,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252